تبلیغات
دبیرستان غیردولتی شهید مدرس
 
 
 

عادت "چرا؟"

نویسنده : مجتبی مسعودی | تاریخ : 10:36 ق.ظ - دوشنبه 23 مرداد 1396

افزایش قدرت تفکر با عادت "چرا؟"

اگر در یافتن راه حل برای رسیدن به هدف خود یا حل یک مشکل در جا می زنید، ابزار آنالیز سریعی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن وارد مسیر درست شده تا ساعت ها وقت خود را صرف تفکرات بیهوده نکنید. این ابزار بسیار ساده و در عین حال موثر است: تنها کاری که باید بکنید این است که از خودتان بپرسید "چرا؟" ...

یافتن انگیزه ی شخصی

پشت هر هدفی که دنبال می کنید یا هر مسئله و مشکلی که در پی حل آن هستید انگیزه ای وجود دارد. حتی وقتی دلیل اینکه کاری را انجام می دهید روشن است، دفعه بعد که برای حل مشکلی در حال تفکر و پیدا کردن راه حل هستید، چند ثانیه وقت بگذارید و این سوال را به طور مشخص از خود بپرسید:

"چرا می خواهم این کار را انجام دهم؟"


دانستن انگیزه خود یکی از بنیادی ترین مراحل قبل از شروع هر کاری است. به هر حال اگر ندانید چرا یک کار خاص را انجام می دهید، چه دلیلی دارد که اصلا آن را شروع کنید؟ هر چند که این کاملا واضح و روشن به نظر می رسد اما حقیقت این است که ما اغلب دلیل کار های خود را به طور واضح از قبل مشخص نمی کنیم.

فرض کنید هدف شما این باشد که "مشتری های بیشتری برای کسب و کار خود بدست آورید"

-        "چرا باید مشتری های بیشتری برای کسب و کار خود بدست آورم؟"

-        ممکن است بگویید "برای افزایش فروش"

سعی نکنید جواب های پیچیده و زیرکانه بدهید: اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را بگویید. شاید "برای افزایش فروش" واضح ترین و ممکن ترین جواب به نظر برسد، اما گفتن آن به صورت آگاهانه مزیت های زیادی را به همراه دارد: به شما کمک می کند زاویه دید جدیدی نسبت به مسئله ی خود پیدا کنید.

همین جواب ساده بعد کاملا جدیدی را به شما ارائه و ایده های جدیدی را پیش روی شما قرار خواهد داد: اگر هدف شما واقعا افزایش فروش است، حتما لازم نیست تا مشتری های بیشتری داشته باشید می توانید هر بار خرید هر مشتری را افزایش دهید؟ یا شاید کاری کنید مشتری هایتان دفعات بیشتری خرید کنند؟

تمرکز سطحی بر روی هدف یا مشکل مورد نظر بدون در نظر گرفتن انگیزه ی نهفته، مانع از پیدا کردن راه حل های موثر و خلاقانه می شود.

انگیزه چندین لایه دارد

از تمام مزیت های این تکنیک زمانی بیشترین بهره را می توان برد که متوجه این شد که انگیزه های ما دارای چندین لایه هستند: هر انگیزه ای راهی است برای تکامل انگیزه ای با سطحی بالاتر. برای پیدا کردن انگیزه های سطح بالاتر کافی است بپرسید "چرا؟". در مثال قبل می توان اینگونه پیش رفت:

-        "چرا باید مشتری های بیشتری برای کسب و کار خود بدست آورم؟"

-        "برای افزایش فروش"

-        "چرا باید افزایش فروش داشته باشم؟

-        "برای افزایش سود دهی"

-        "چرا باید سود دهی خود را افزایش دهم؟"

-        "برای اینکه زودتر بازنشست شوم"

-        "چرا می خواهم زودتر بازنشست شوم؟"

-        "چون می خواهم وقت بیشتری را با خانواده ام بگذرانم"

پیمودن نردبان انگیزه به این شیوه راه بسیار خوبی برای پیدا کردن زاویه ی دیدی است که به دنبال آن هستید و کار کردن با آن برای شما راحت تر است. ممکن است در مرحله ی "افزایش مشتری" راه به جایی نبرید اما پیدا کردن راه حل برای "گذراندن وقت بیشتر با خانواده" ممکن است برای شما راحت تر باشد.

ترفند این کار این است که لایه ای از انگیزه های خود را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با شما برقرار می کند و کار خود را از آن جا ادامه دهید. وقتی به طور عمد تفکر خود را به سمت انگیزه ی درونی خود می برید، مسائل و مشکلات هم چند بعدی می شوند: همیشه می توانید روش های موثر بیشتری برای خروج آنی از درجا زدن پیدا کنید.

از این شگفت انگیز تر این است که هر سطح انگیزه می تواند دیدگاه تازه تری به شما ارائه کند به گونه ای که روش مسیر برخورد با هدف را به کلی دگرگون می کند. در مثال بالا، انگیزه ای سطح بالاتر "گذراندن وقت بیشتر با خانواده" را در نظر بگیرید: رفتن کورکورانه به سمت انگیزه ی سطح پایین "بدست آوردن مشتری بیشتر" ممکن است شما را وادار کند ساعات بیشتری را دور از خانواده ی خود بگذرانید که دقیقا برعکس آن چیزی است که عمیقا می خواهید.

پنچ مزیت اصلی پرسیدن "چرا؟"

دلایل بسیار بیشتری برای این وجود دارد که چرا در نظر گرفتن انگیزه های درونی باعث تغییر سبک تفکرات و ایده های بدست آمده می شود. در اینجا پنج تای آن ها را بیان می کنیم:

1.     چند برابر کردن ظرفیت خلاقیت

اگر با یک هدف برای دنبال کردن درجا می زنید، با این کار چندین هدف برای دنبال کردن پیدا می کنید: این بدان معنی است که آن یک هدف را به صد روش مختلف می توانستید پیش ببرید، اکنون همان هدف را به پانصد روش متفاوت یا حتی بیشتر می توانید دنبال کنید.

2.     بدست آوردن حس هدف مندی

حتی اگر بعد از این کار ها باز به سراغ هدف اولیه ی خود بازگشتید، حال می توانید با هدفی روشن تر در ذهن آن را دنبال کنید. همین کار ممکن است اشتیاق مضاعفی را که به آن نیاز دارید برای شما فراهم کند.

3.     آشکار سازی عدم توازن اهداف

درست مانند مثال "بدست آوردن مشتری بیشتر" که معنی واقعی آن "گذراندن وقت بیشتر با خانواده" بود، ممکن است به این دست یابید که یک هدف سطح پایین تر با انگیزه ی سطح بالای شما توازن و همبستگی ندارد. در این مورد، به راحتی هدف سطح پایین خود را رها کنید و هدف اصلی خود را از یک انگیزه ی سطح بالا شروع کنید.

4.     پیدا کردن راه حل های وسیع تر

تفکر و به دنبال ایده گشتن در سطح بالاتری از بینش، به شما کمک می کند که راه حل هایی را پیدا کنید که چندین سطح مختلف از زندگیتان را در بر می گیرد و باعث می شود چندین مسئله ی موجود را زندگیتان را با یک حرکت حل کنید.

5.     رونمایی از ارزش ها و اهداف شخصی

اگر به بالا رفتن از "نردبان چرا" ادامه دهید، خیلی زود متوجه می شوید که ناخود آگاه اهداف ارزشمند شخصی و درونی خود را پیدا می کنید و در نهایت به هدف اصلی زندگی خود می توانید دست یابید. این روش، روشی بسیار ساده و عملی و کاربردی برای درک هدفی است که برای شما بیشترین اهمیت را دارد.

 

این یک عادت است

همه ی ما به قدری به پیدا کردن راه حل برای مشکلات خود عادت کرده این که اغلب اوقات بر روی حالت خودکار قرار می گیریم و فراموش می کنیم تا به دنبال انگیزه های نهان خود بگردیم. اما پرسیدن "چرا؟" چیزی جز یک عادت نیست. در واقع به قدری ساده و موثر است که کافی است فقط شروع کنید.



برچسب ها : هدف , تفکر , ایده , انگیزه ,
دسته بندی : آموزش های مفید , مشاوره ,
 

آخرین مطالب

» تکنیک حل مسئله SCAMPER ( یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 )
» با ما همراه باشید ... ( یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 )
» آزمایشگاه ( پنجشنبه 10 اسفند 1396 )
» برف بازی ( پنجشنبه 26 بهمن 1396 )
» هرم یادگیری ( شنبه 16 دی 1396 )
» شش دغدغه افراد باهوش ( شنبه 2 دی 1396 )
» جبران کمبود خواب ( شنبه 25 آذر 1396 )
» مراسم روز بزرگداشت حافظ ( شنبه 22 مهر 1396 )
» 12 نکته برای بالا نگه داشتن سطح انرژی ( پنجشنبه 13 مهر 1396 )
» هر هفته، سال نو مبارک !!! ( چهارشنبه 8 شهریور 1396 )
» تله ی ذهنی نسبیت ( دوشنبه 6 شهریور 1396 )
» لیست 100 تایی ( دوشنبه 30 مرداد 1396 )
» عادت "چرا؟" ( دوشنبه 23 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان (قسمت دوم) ( یکشنبه 22 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان ( چهارشنبه 18 مرداد 1396 )